Kryzys czy wyzwanie?

Mikołaj Otmianowski

11.05.2022

Analiza ryzyka, bezpieczeństwo danych, DAPR, legaltech, RODO, rozwójRODO, startup

Cześć,

Zdecydowanie wyzwanie.

Pracujemy mniej, ale pracujemy efektywniej! Jako, że całym sercem zgadzam się z #ZostańWDomu”, siedzimy całą rodziną. To nie łatwe dla mojej naturalnej twarzy „przedsiębiorca”.

Często pracuje z domu, więc nie jest mi to obce. Ale zwykle wtedy nie ma żony i dzieci. Dzieci wymagają uwagi, a to kłóci się z wykonywaniem pracy. Ale powiem wam, że na razie współpracujemy. Co nam w tym pomaga?

„Plan dnia”

Codziennie rano tworzymy plan dnia. Dla wszystkich ze wszystkim. To super zabawa, ale i zobowiązanie.

Najpierw córka (l.4) przynosi kartkę i rysuje linie godzin. Potem wydzielamy części dla każdego. Wprowadzamy obowiązkowe punkty jak call (nie tylko moje, także dzieci. Dziś syn (l. 9) ma pierwszego call-a z klasą o 9:30), webinary, umówione rozmowy, drugie śniadanie, obiad, spacer pod domem.

Potem nanosimy kwestie naukowe zadania, gry. Planujemy momenty zabawy, filmów, spacerów. Jak ustalimy możemy modyfikować, ale co do zasady trzymamy się. Dzięki temu dzieci rzadko przychodzą żądając dostępu do filmów. Same się sobą zajmują, bo to rano ustalamy. Dla mnie to jest super metoda. Co więcej zawsze chciałem to rygorystycznie wprowadzić. Teraz to się udało. Polecam.

#ZdalnyPrawnik

Pracę w domu trzeba dobrze zaplanować. Przez ostatni tydzień, poza regularnymi obowiązkami, wraz z Marcinem i Jackiem z Marketing Prawniczy tworzyliśmy e-book, który mówi o narzędziach i zarządzaniu pracą prawników pt.

#ZdalnyPrawnik –
przewodnik po narzędziach do pracy zdalnej z klientem v2

Dziś opublikowaliśmy, a o 11 webinar z r. pr. Marcin Maruta oraz r. pr. Michał Babicz o zdalnym zarządzaniu kancelarią.

Agile

Co ciekawe e-book tworzymy w technice agile, o której wiele się mówi w różnych środowiskach i spotkaniach. Co ważne, ani pierwsza ani druga wersja nie musi być doskonała. Zniesiemy słowa krytyki i poprawimy.

I na końcu powstanie lista narzędzi dla prawników, ale także tip & tricks jak zarządzać zespołem zdalnie. Pracujemy razem z OIRP Warszawa. Uczę się agile, uczę się narzędzi, poznaję ludzi, a przy okazji dla mnie to kolejny krok na drodze do stworzenia komisji LegalTech przy OIRP Warszawa, co planujemy i realizujemy wraz z dziekanem r. pr. Włodzimierzem Chróścik.

I wiecie co, w tym tygodniu zobaczyłem to agile na żywo. Widzę, że efekt takiej pracy może być doskonały pomimo tego, że do poszczególnych etapów mam uwagi, spore uwagi! Nie tylko ja!

Ważne, że e-book #ZdalnyPrawnik będzie darmowym opracowaniem. Dostępnym dla każdego free. Ale dzięki temu, że współtworzy go zespół prawników praktyków, wydaje się, że będzie użyteczny dla wszystkich, na każdym etapie jego tworzenia. To projekt otwarty, więc każdy może się zaangażować, a pierwszym krokiem może być rozmowa na webinar.

Analiza ryzyka

Tak tak, wiem, że teraz nikt tego nie chce robić, bo ryzyko się zmaterializowało i teraz cały rynek mikro, mali, średni i duzi walczą o przetrwanie. My też! Nas kryzys uderzył w momencie, gdy doprowadziliśmy do 3 dużych sprzedaży oprogramowania!

Przez ostatnie 3 miesiące przeszliśmy z klientami całą ścieżkę od zainteresowania, poprzez szkolenie, prezentacje, porównanie ofert, znowu szkolenie, proof of concept, negocjacje z działami zakupów, dział controllingu i nawet zarząd wyraził zgodę, ale teraz chwila ciszy trwa! Trzymajcie kciuki.

Niemniej nadal uważamy, że analiza ryzyka to jest to co jest ważne, a po tym kryzysie (…wyzwaniu) będzie jeszcze ważniejsze. Koncepcja #ZdalnegoPrawnika wiedzie nas do wykorzystania narzędzi i aplikacji chmurowych typu office365 od Microsoft czy G-Suite od Google. Jako zawód zaufania publicznego i grupa osób objęta tajemnicą zawodową musimy z głową korzystać z dostarczonych narzędzi.

Dlatego, aby zrobić to z głową warto pomyśleć o zrobieniu analizy ryzyka dla zastosowanych narzędzi. Wymagają tego przepisy RODO mówiące o Privacy by Design (art. 24 RODO), łącznie z przepisami zobowiązującymi organizacje do zastosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający ryzyku.

Jak to zrobić?

To jest wpis w trybie agile. Zacząłem go rano, ale dziecko miało call, a teraz ja webinar. Niedługo uzupełnimy jak my byśmy to zrobili.

Na koniec cytat z codziennej modlitwy mojej córki:

Wyślijmy koronawirusa na Uran, bo tam zimno i niech tam zamarznie.

Pozdrawiam
Mikołaj

PS: zapraszam na webinar.

PS.2: zapraszam do pobrania #ZdalnyPrawnik v2.

PS.3: zapraszam do kontaktu ze mną, aby zrobić analizę ryzyka dla zastosowania aplikacji w organizacji.

PS.4: jeśli myślisz o przyszłości po tym, jak to największe wyzwanie tego roku się skończy, to zapraszam na szkolenie z analizy ryzyka RODO. Pierwszy raz on-line, więc cena atrakcyjna. Zamiast 1.500 PLN + VAT, proponujemy 299 PLN + VAT. Ilość miejsc ograniczona, bo na pierwszym takim szkoleniu będzie maksymalnie 6 uczestników.

Usługi konsultingowe oraz IT

AML

Analiza ryzyka, outsourcing, monitorowanie transakcji, wdrożenia, audyty, KYC, ocena instytucji obowiązanej, szkolenia.

Szczegóły

RODO

Wsparcie Inspektora Ochrony Danych, wdrożenia, audyty roczne oraz doraźne, analiza ryzyka.

Szczegóły

Sygnaliści

Audyty funkcjonującego systemu dokonywania zgłoszeń. Wdrożenia, w tym opracowywanie wzorów procedur, umów, regulaminów oraz innej dokumentacji, szkolenia.

Szczegóły

Wsparcie IT

Audyty IT, administracja, analizy i wdrożenia, obsługa, inne

Szczegóły